MAGNUS MUNK TÆKKER
Kunstnere: MAGNUS MUNK TÆKKER
Dato: 16.12-28.11.2022
Magnus Munk Tækker er en 24-årig musiker og fotograf, der det sidste halve år har gået på Fotografisk Skole i Aarhus. Med en eksperimenterende og legende tilgang til fotografiet og dens metoder har han frembragt disse farverige, abstrakte og analoge unika-print.
Processen starter ved en fascination af ældre, analoge teknikker, som førte ham frem til “kamera obscura”-effekten og pinhole-teknikken. En teknik, hvor man bygger et kamera, der opfanger lyset gennem et lille hul indtil et aflukket rum i f.eks. en papkasse, lampeskærm eller øldåse. En teknik, som i sig selv er den mest tilfældige, ukontrollable måde at tage billeder på. Man kaster sig så at sige ud i armene på tilfældighederne og får et aftryk af verden ind på filmen. En verden, som der byder på noget andet - en alternativ virkelighed.
Disse billeder eller indtryk af verden bliver derefter kastet op i luften, manipuleret gennem brænding og smeltning, hvorefter de tages ind i farvemørkekammeret for at blive lavet til fysiske prints. I mørkekammeret leges der endeløst videre med lyset indtil der til sidst skabes et billede af næsten udelukkende abstrakt lysmaling, dog stadig med basis i et aftryk af den virkelige verden.
Kunstnere: MAGNUS MUNK TÆKKER
Dato: 16.12-28.11.2022
Magnus Munk Tækker er en 24-årig musiker og fotograf, der det sidste halve år har gået på Fotografisk Skole i Aarhus. Med en eksperimenterende og legende tilgang til fotografiet og dens metoder har han frembragt disse farverige, abstrakte og analoge unika-print.
Processen starter ved en fascination af ældre, analoge teknikker, som førte ham frem til “kamera obscura”-effekten og pinhole-teknikken. En teknik, hvor man bygger et kamera, der opfanger lyset gennem et lille hul indtil et aflukket rum i f.eks. en papkasse, lampeskærm eller øldåse. En teknik, som i sig selv er den mest tilfældige, ukontrollable måde at tage billeder på. Man kaster sig så at sige ud i armene på tilfældighederne og får et aftryk af verden ind på filmen. En verden, som der byder på noget andet - en alternativ virkelighed.
Disse billeder eller indtryk af verden bliver derefter kastet op i luften, manipuleret gennem brænding og smeltning, hvorefter de tages ind i farvemørkekammeret for at blive lavet til fysiske prints. I mørkekammeret leges der endeløst videre med lyset indtil der til sidst skabes et billede af næsten udelukkende abstrakt lysmaling, dog stadig med basis i et aftryk af den virkelige verden.